Bilet Almak

Bir sanatseverden gelen elektronik posta. Birçoklarının hem rahatlığını hem de sıkıntısını mercek altına almış. İstediğimiz etkinliğin biletine yerimizden kıpırdaman ulaşmak konusundaki rahatlık, başka bir çerçeveden baktığımızda tartışılması gereken bir sıkıntıya dönüşüyor. Bu konuda duyduğum ilk serzeniş değil bu. Kimi zaman benim de çaresiz söylenmelerimin konusu olan bir durum. Sözü uzatmadan, gelen mesajı Fil Uçuşu okurlarıyla paylaşıyorum. Yorumlar bu konuyla ilgili çözüm önerilerini geliştirecektir belki. (Ayrıca yazıyı konunun yetkililerine de ulaştırıp, onların da yorumlarını almak istiyorum.)

“Ben sanatsever bir mimarım. İstanbul gibi müthiş bir şehirde yaşadığım için kendimi çok şanslı hissediyorum. Her hafta tiyatro,sinema, festivaller, gösteriler, sergiler, konserlerle dolu günler geçiriyorum.

Bu etkinliklere katılabilmek için bilet almak istediğimde karşıma genelde 2 alternatif çıkıyor. Biletix/Mybilet yada etkinlik gişesi. Malum İstanbul büyük ve trafik sıkıntısı var, e bir de teknoloji çağındayız. İnternetten satın almayı tercih ediyorum. Nadiren telefondan satış yapan bir yere denk gelirsem (DOT Tiyatro, Oyun Atölyesi…gibi ) , hemen “sanalcard” numaramla telefondan hallediyorum.

Mybilet’in sitesinden Devlet Tiyatroları ya da sinemalara bilet alırken, bilet ücreti neyse o ücret kadarını alıyor benden. Ve salonu ekrana getiriyor, istediğim koltukları seçiyorum. Sonra etkinlik saatinden 3-5 dakika önce gidip, Mybilet’e ait ekranlardan kredi kartımı okutup biletimi bastırıyorum.

Biletix’ten bilet alırken ise örneğin 6TL olan bir gösteri biletine, 3,75TL komisyon alıyorlar. Yetmiyor her işleminiz için 4TL işlem bedeli kesiyorlar. Bir de üstüne A5 kağıdın yarısı kadar olan bileti tarafınıza göndermelerini isterseniz 7TL kargo ücreti ödemek durumunda kalıyorsunuz. Sonuçta 6TL olan bilet 20,75TL’ye elinize ulaşmış oluyor. Üstelik koltuk seçme hakkınız yok, sistem sizin için uygun bulduğu koltukları atıyor.

Bazı biletlerde kurye teslimi istemeden satın alma yapamıyorsunuz, bazı biletlerde ise kurye teslimi isteyemiyorsunuz. Nedenini sorunca ise, “Öyle işte!” diyerek başlarından savıyorlar.

Bireysel tepkimi Biletix’ten bilet almayarak vermeye çalışsam da bazen mecbur kalıyorum. (Örneğin: Filmekimi için Taksim’de tam 4 saat kuyruk bekleyip pes ettik, mecburen Biletix’ten aldık biletimizi.) Bir şeyler yapmak gerektiğini düşünüp tüketici haklarını araştırdım, bir sürü şikayet zaten varmış uzun süredir ama yaptıkları bir şey yok. Sonra Biletix’e tepkili insanların oluşturdukları gruplar var mı diye araştırdım, ufak ufak gruplar açılmış (örneğin facebook’ta) ama çok etkisiz kalmışlar.

Sizce nasıl bir yol izlemeli, ne yapıp bu duruma tepki koyup düzeltmeli?”

Yorumlar (11)

merhaba ben de ankara'dan bir içmimarım.
daha dün babamla aynı konuyu konuştuk.
Tiyatro bileti alırken koltuk seçememekten ve kurye zorunluluğundan bahsediyorduk.
Tamamen katılıyorum, biletix hizmetinden hiç memnun değilim. Mybiletten bir o kadar da memnunum.
Yapılabilecek her türlü girişimde ben de destekçinizim.

Kesinlikle haklısınız. İki yıldır gitmiyorum Filmekimi'ne sırf bu yüzden. İstanbul Film Festivali'nde durum daha kötüydü, gişeden alma şansı hiç yoktu biletleri. Sadece Biletix'in tekelindeydi. Çoğu filme yarım saat önce gidip gelmeyenlerin yerini satın almak üzere beklediğimi hatırlıyorum ki riskli bir şey bu. Yer bulamama riski yanında berbat bir yerden izleme olasılığı da var ki Gainsbourg'u en önden izlediğim için Serge Gainsbourg rolündeki Eric Elmosnino'nun kulaklarının kıvrımlarını şimdi bile detaylı olarak tarif edebilirim!

Biletix kendini bu konuda tekel zannetçikçe bu politika kesinlikle değişmeyecek. Ben en kısa zamanda MyBilet'in daha adamakıllı politiklarla Biletix'e rakip olacak hale gelmesini umuyorum. Ben Iksv'nin ne şartlarda festival yaptığını, Filmekimi bütçesinin ne olduğunu, ellerindeki imkanları ve sponsor antlaşmalarının işleyişini bilmiyorum elbette ama yapabilirlerse sonraki festivallerde MyBilet'le anlaşmaları hepimiz için daha iyi olur. Lale Kartlılara erken satış yapıldığı için zaten birçok filmin çoğu seansına yer kalmayabiliyor. Böyle bir ortamda siz saatlerce sıra bekleseniz bile okur mektubunda da yazdığı gibi bilet bulamadan ayrılabiliyorsunuz.

Iksv'de çalışan bir arkadaşım Biletix'in sonuçta hizmeti ayağımıza getirdiğini neden bu kadar çemkirildiğini anlayamadığını söyledi. Biletix'in hizmeti ayağımıza getirdiği doğru ancak bu attığı kazığı haklı göstermiyor. Aynı işi MyBilet de insanı kazıklamadan yapabiliyor sonuçta. İnsanları ne kadar yolmak isteyen bir kurum olup olmamanızla alakalı bir durum tamamen. 4 liralık bilet için 1,25'lik hizmet bedeli almasında bir problem yok, bu zaten ödenmesi gereken bir bedel ancak ondan sonra bir de üstüne 4 liralık neidüğü belirsiz alınan işlem bedeliyle 4 liralık bilet size 10'a patlayıveriyor. Bir de üstüne bileti gene Biletix gişelerinden almak zorundasınız. If İstanbul, belki maddi anlamda arkasında sağlam bir destek olmasının da etkisiyle bilemiyorum, sırf bu bilet alma kolaylığı yüzünden daha tercih edilesi. Hem MyBilet, Biletix'in yaptığı kazığı atmıyor hem de kuyruklarda saatlerce heba olmadan internetten ayrıttığım biletlerimi MyBilet makinelerinden 2 dakikada bastırabiliyorum. AVM sinemalarının hemen hepsinde var zaten bu makinalardan. Biletix'teki gibi belli bir yerdeki gişeye de gitmeniz gerekmiyor. Hizmetse onunki de hizmet. Biraz daha görünür hale gelmeleri, daha çok kurumla işbirliği yapmaları lazım. Şimdilik sadece Iksv ile bile anlaşsalar Biletix'in tekelerini kırabilirler bana kalırsa. O zamana kadar ne kadar şikayet edersek edelim ben bir gelişme yaşanacağını sanmıyorum.

Bir universite ogrencisi olarak, zaten Istanbul'daki pek cok kultur sanat aktivitesine yuksek bilet ucretleri yuzunden katilamazken bir de Biletix'e hic de az olmayan islem bedelleri odemenin gereksiz ve sacma oldugunu soylemek isterim.

Dün tam da bu yazı eklenmeden birkaç saat öncesinde Biletix'ten İş Sanat'ın Nisan ayındaki bir etkinliği için bilet alıyordum ki kendi kendime söylendim duruma. Normalde gişeden alındığında 135 tl tutarken Biletix'in hizmeti ayağımıza getirmesi(!) sayesinde 155 Tl'ye maloldu o üç bilet. Biletix'in satış yerleri arttırılabilir. Kargoya verilen miktar böylelikle ortadan kaldırılabilir. Çünkü bildiğim kadarıyla Taksim'de bile çok az yerden satışı yapılıyor.

Bu konuda sadece biletix veya diğer yerler değil bana kalırsa anlaşma yapılan kurumların da varlığını göstermesi lazım diye düşünüyorum.

İnsan zorunlu olmayagörsün işte sızlansa da yine de alıyor. Belki de bunun bilinci onların da işini kolaylaştırıyor. Sessizlik her zaman iyi değil.

Sevgili Yekta Kopan,
Mailimi blogunuzda yayınladığınız için çok teşekkür ederim. Diliyorum yetkililer sesimizi duyup bir hal çare bulacaklar.

Burcu Hnm,
Maalesef Biletix'in satış gişesine de gitseniz, 'hizmet bedeli'ni tahsil ediyorlar. Sadece "işlem bedeli" ve "kargo ücreti"ni ödemekten kurtuluyorsunuz.

Bakınız, Bülent Ortaçgil'in 40.Yıl Özel konseri için 3 kişilik bilet almışım Biletix'ten.
3 biletin toplam fiyatı 120TL.
Hizmet Bedeli: 18TL
İşlem Bedeli: 4TL
Ödediğim Tutar: 142TL

Peki Biletix sadece bilgisayar kullanarak yaptığım bu işlemde bana nasıl biz hizmet sunuyor ki karşılığında 22TL kazanıyor.
Koltukları seçebildim mi? Hayır
Biletler elimde miydi? Hayır , gidip gişeden bastırttım.
Herhangi bir çalışan benle muhattap mıydı? Hayır, tamamen bilgisayarlarla yaptım işlemi.

Peki devam ediyorum.
İnternete girdim ve Tiyatro Gerçek'in Caddebostan Kültür Merkezi'nde oynayacağı Vangogh (22/10/2010) oyununa bilet almak istedim.
3 biletin fiyatı: 55TL
Hizmet Bedeli: 10,5TL
İşlem Bedeli: 4 TL
Kargo Ücreti: 7 TL
Toplam: 76,5TL

Bu işlemi yaparken kargo istememek gibi bir şansınız yok. İlla kargo seçeneğini seçmek zorundasınız. Nedenini bilen yok. "Öyle işte" diyorlar.

Sinirlendim, bir cumartesi kalktım Taksime gittim Tiyatro Gerçek gişesine. Maalesef taşınmışlar yerlerinde yoktular. Dolayısıyla yine mecbur kalıp ,bari kargo ücreti ve işlem bedelini vermeyeyim diye Biletix gişesine gittim. 10,5TL komisyon vererek biletimi aldım.

Eee?
Tüketici yasalarında , tüketicinin hakkını koruyan bir madde olmalı. Hiçbir hizmet almadan bu kadar ücret ödüyor olmam anlaşılamaz birşey.

Bu konuda duyarlı olabileceğini düşündüğüm birçok yazarla, sanatseverle konuuyu paylaşıyorum. Herkes oldukça dertliymiş meğer, ama ne yapalım mecburen alıyoruz diyorlar.
Ben bu düzene karşıyım. Biletix'e her etkinlik için verdiğim komisyonla bir oyun daha seyredebilirim!

O yüzden tepkilerimi etkinlik düzenleyen tiyatrolar,festivaller… kime ulaşabilirsem onlara da ulaştıracağım.

Son olarak şu soruya cevap gerekiyor : Aynı hizmeti veren MyBilet zararına mı satış yapıyor?

buradaki handikap tamamıyle tekel olmak ile alakalı. mybilet gücünü arttırsa muhtemelen hizmet bedellerini arttıracak ancak biletix'in ki kadar olacağını sanmıyorum.

iksv, bkm, pozitif gibi büyük organizatörler biletix ile çalışıyor. ya özel bir anlaşmaları var eğer yoksa biletix'in vaz geçilemez bir pazarlama aracı olarak görüyorlar. daha doğrusu mybilete geçip bilet satın alacaklara imkan sağlamaları biletix'in tanıtım gücünün yanında daha güçsüz kaldığı için biletix ile çalışmaya devam ediyorlar. kaldıki yukarıdaki yorumlardan birinde iksv görevlisi bu farkı çok önemsemiyor. yine iksv yetkilileri biletixte ve ntvmsnbc'de olmak istiyorlar.

biletix'in tekelinin kırılması kolay değil mybilet ise uzunca bir süre küçük pazar payıyla hayatına devam edecek gibi

Tepkimi tiyatrolarla paylaşacağımı söylemiştim. Tiyatro Gerçek'e şikayetimi belirten bir mail attım. Bugün aradılar.

Önümüzdeki haftadan itibaren telefonla satış yapacaklarını belirttiler. Biletix'i seçme nedenlerini ise 2 maddede ifade ettiler.
Birincisi bilinirlik. (insanlar başka organizasyonlara bakarken bizimkini de görebiliyorlar takvimden dediler.)
İkincisi ise komisyon istememesi imiş.

Fakat sizden gelen şikayeti bizler de kendimiz için başka biletler alırken yaşıyoruz. Şu anda bu dönem için sözleşmemiz var, fakat önümüzdeki dönemlerde diğer bilet satış kanallarıyla da görüşeceğiz dediler.

Eleştirim için çok teşekkür ettiler, ben de kendilerine duyarlılıkları için teşekkür ettim.

Sonuçta telefondan satış yapacaklarsa, reklam aracı olarakta (eğer komisyon da vermiyorlarsa) Biletix'i kullanabilirler bence. Ha internette kredi kartı bilgilerimi vermişim, ha telefonda..

Tepkilerimizi paylaşmadıkça sonuç alınamayacağını bir kere daha öğrenmiş oldum. Diliyorum önce Biletix, sonra bir çok kurum sesimizi duyacak.

İlave olarak; Tiyatro'nun, zorunlu kargo uygulamasından haberi yokmuş. Sizin mailiniz ile haberdar olduk, Biletix ile iletişime geçip düzeltilmesini isteyeceğiz dediler.

Daha önce 7TL olarak belirtmiş olduğum (bugün baktım tekrar, 8TL olmuş) kargo bedeli de istenildiği takdirde seçilebilecek hale getirilecek.

Biletix'in böyle umursamaz ve keyfi davranmasının sebebi, yukarıda çok kez belirtildiği gibi, bu sektörde tekel haline gelmesi. Ben bileti internetten alıyorum, üstüne ek bir sürü ücret ödüyorum, buna karşılık ne hizmet alıyorum? Belirtildiği gibi, gidip gişeden bastırıyorum yine biletleri. Yani bana tek faydası, o upuzun kuyruklar olduğu sırada bilet tükenmeden bileti almamı sağlıyor sadece.
Bana göre tiyatrolar olsun, diğer bazı organizasyonlarda olsun her şirket kendi biletini kendisi satmaya başlamalı artık. Bu sistem o kadar da zor bir sistem değil. Hatta biletlerin basılmasına bile gerek yok, etkinliğe girişte kimlikle veya kişiye verilen bir numara ile girilebilmeli.

Ankara 312 Arena biletix ile anlaşmasını iptal edip , 24.12.2010 tarihi itibari ile Mybilet ile anlaşmış.

Yılbaşı partisi bilet ücreti 50 TL olarak 312 arena gişesinden alabiliyorsunuz.
Aynı bileti biletix 60,5 TL ye satıyor.Kurye zorunlu olarak 68,5 TL ye geliyor.

Aynı bilet şu anda Mybilet üzerinden satışta.
ve komisyon ücreti 0 (Sıfır) TL.
Yani gişe ile Mybilet satış fiyatı aynı.(50 TL)

Anlamadığım şey şudur.Biletix 18,5 TL komisyon alır iken , Mybilet nasıl oluyor da müşteriden komisyon almadan bu işi yapabiliyor.

bir yorum bırakın