Bir Kapıdan Gireceksin

Karin Karakaşlı, “içinde debelendiğimiz fasit dairenin tarifi” olarak nitelediği film Çoğunluk ile ilgili yazısında, hayatını, susturulmuş toplumun ve bastırılmış bireyin dramına adamış olan yazar ve şair Ingeborg Bachmann‘ın, Maline romanından önemli bir alıntı yapıyor: “Evet, yoksa kuşku mu duyuyorsunuz bundan? Bu sözde uygar dünyada, görünüşte uygar davranan insanlar arasında, gerçekte sürekli bir savaşın egemenliğinden kuşku mu duyuyorsunuz? İnsanların birbirlerini ağır ağır öldürmekte olduklarına nanmıyor musunuz? Kimi zaman herkes açık ve seçik görebiliyor bu gerçeği, ama uzun zaman parçaları boyunca da insanlar yine belli bir dinginlik içerisinde yaşayıp gidiyorlar; küçük yaralarıyla, yaralanmalarıyla birlikte ve aslında yaşanabiliyor bunlarla… İnsanın gerçek ölümü, hastalıklardan değildir, insanın insana yaptıklarındandır.”

Seren Yüce‘nin çok beğendiğim, etkileyici filmini Bachmann üzerinden okumak, Karin Karakaşlı gibi usta bir yazar ve aydının bana katkısıdır. Etkileyici, zihne raptiyeyle tutturulmuş bir not bu. İnsanın insana ettiğini bir sisteme dönüştürünce, adına faşizm diyeceğimizi, Çoğunluk‘un baş kararkteri Mertkan üzerinden anlatan bir not.

Karin Karakaşlı’nın metni, sözünü edeceğim kitabın zihin açıcılığına bir örnek sadece. Umut Tümay Arslan‘ın hazırladığı ve kitaptaki beş bölümüm sunuş metinlerini yazdığı “Bir Kapıdan Gireceksin – Türkiye Sineması Üzerine Denemeler” benzersiz metinleriyle yakın dönem Türkiye sinemasını anlamak, anlamlandırmak ve kişisel yorumlar için alt-metinler oluşturabilmek için mükemmel bir bütün sunuyor okurlara. Elimizdeki Yeşim Tabak, Bülent Diken, Meltem Gürle, Barış Engin Aksoy, Asuman Suner, Mithat Sancar, Fırat Yücel, Fatih Özgüven, Boğaç Ergene, Nejat Ulusay, Karin Karakaşlı, Feride Çiçekoğlu, Nazan Maksudyan, Ebru Çiğdem Thwaites, Mesut Yeğen, Meltem Ahıska, Özlem Köksal, Sema Kaygusuz ve Umut Tümay Arslan’dan oluşan on dokuz yazarlık bir koronun, yeni dönem Türkiye sineması üzerine farklı bakış açılarıyla seslerini yükselttikleri bir kitap. Kimi filmleri birden çok makalenin öznesi olurken kimi filmlere rastlayamamak da bütüne gölge düşürmüyor bence. Örneğin Karin Karakaşlı’nın metni ile Ebru Çiğdem Thwaites ve Meltem Ahıska’nın Çoğunluk makalelerini paralel okumak özel bir zihin açma deneyimi yaşatıyor okura.

Umut Tümay Arslan‘ın yine Metis Yayınları‘ndan yayımlanmış iki değerli kitabı “Mazi Kabrinin Hortlakları” ve “Bu Kâbuslar Neden Cemil?” ile birlikte “Bir Kapıdan Gireceksin” her sinemaseverin kitaplığında olması gereken önemli bir çalışma. İlgilenenlere duyurulur…

bir yorum bırakın